Ple ordinari del Consell Comarcal del Priorat del 29 de gener de 2024

A) PART RESOLUTIVA

1- Aprovació de l’acta de la sessió anterior.
Hi votem a favor.

2- Exp. 926/2023. Ratificació de la Resolució de Presidència núm. 396/2023, d’aprovació d’una modificació de conveni amb el Departament d’Igualtat i Feminismes.
Hi votem a favor.

3- Exp.2015/2023. Ratificació de la Resolució de Presidència núm.484/2023, d’ aprovació d’una addenda al contracte programa de benestar social.
Hi votem a favor

4- Exp.1941/2023. Conveni de col·laboració amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya relatiu a l’Oficina Local d’Habitatge del Priorat 2024-2027.
Hi votem a favor.

5- Exp.18/2024. Modificació dels estatuts del Consorci Leader de Desenvolupament del Camp.
Hi votem a favor.

Abans de l’activitat de control el grup d’ERC Priorat presenta dues mocions per la via d’urgència:

A) Demanar al Govern de la Generalitat de Catalunya que elimini la inseguretat jurídica del Decret 139/2007 per assegurar el compliment de la Llei de Política Lingüística en l’àmbit de la toponímia municipal.

B) Moció sobre el projecte per a portar aigua de l’Ebre als embassaments del Priorat presentat per Acció Climàtica el 14 de gener de 2024.

Votem en contra de la urgència de les dues mocions, en no trobar-la justificada pels arguments que exposa la portaveu del grup d’ERC Priorat. Tanmateix les mocions es debaten perquè el ple aprova per majoria considerar-les urgents.

A la moció sobre la toponímia, motivada per la negativa de l’Ajuntament de “Cabacés” a complir la Llei de Política Lingüística i oficialitzar el seu topònim català, Cabassers, hi presentem esmenes. ERC Priorat sol·licita al Govern de la Generalitat que modifiqui un article del Decret 139/2007 per tal que, ell mateix, obligui els ajuntaments amb els anomenats “topònims oficials no normatius” a oficialitzar les formes dels seus topònims que s’ajusten al que disposa la Llei 1/1998, de Política Lingüística. La reforma del Decret ha d’incloure quatre articles en total si es pretén aconseguir el que la moció proposa, i l’esmena afegeix a la sol·licitud la modificació d’aquests altres tres articles. També demanem que s’hi inclogui un altre punt pel qual el Consell Comarcal del Priorat insti l’Ajuntament de “Cabacés” a complir la Llei de Política Lingüística per sí sol, com han fet altres ajuntaments en la seva mateixa situació (Roda de Berà i Castell d’Aro, Platja d’Aro i s’Agaró). Tampoc no trobem coherent que el Consell Comarcal del Priorat hagi de demanar al Govern de la Generalitat que obligui a complir la Llei de Política Lingüística a l’Ajuntament de “Cabacés”, perquè totes tres administracions estan governades en solitari per ERC i aquell ajuntament podria fer-ho per voluntat pròpia, com de fet té l’obligació de fer. Ens sobta que l’alcalde de l’ajuntament que causa aquest problema, el de “Cabacés”, que també és vicepresident tercer del Consell Comarcal del Priorat, hagi de demanar mitjançant una moció presentada al Ple del Consell que el Govern de la Generalitat l’obligui a complir el que fa anys que rebutja complir, ja que s’ha negat dues vegades a incloure a l’ordre del dia del Ple de l’Ajuntament de “Cabacés” propostes de Junts Cabassers per debatre i tractar allí (que és on toca fer-ho) aquesta qüestió. Finalment, per acord dels tres grups polítics representats al Ple (ERC, Junts i CUP), ERC retira la moció per a transaccionar el text a la Junta de Portaveus. Es decideix que la moció negociada es presentarà al proper Ple que se celebri.

Ens abstenim a la votació de la moció sobre el projecte d’Acció Climàtica de portar aigua als embassaments del Priorat. L’aigua és fonamental i transcendental per a la supervivència de la nostra comarca, i per tant creiem que aquest assumpte requereix unitat de totes les forces polítiques. Però aquesta unitat necessària no ha estat tinguda en compte en la manera de presentar la moció, que se’ns ha comunicat a última hora i sense capacitat de transaccionar res. A més, la moció només és un document que es limita a repetir el que ja va venir a presentar el Govern, sense tenir en compte el pensament del territori. Al final la moció reprodueix el que ja va traslladar el conseller Mascort, sense incorporar un perfil local, sense una posició unitària de tots els agents que hi tenen coses a dir, com els regants. Demanem que el compromís de negociació i pacte sigui real, perquè no hem pogut fer cap aportació al text. També demanem que s’identifiquin en concret els problemes de les diferents conques (Montsant, Guiamets i Siurana), perquè la urgència és l’aigua i el 2027 (quan el Govern diu que resoldrà el problema) queda molt lluny, Amb tot la moció l’aprova en solitari ERC Priorat amb els seus vots.

B) ACTIVITAT DE CONTROL

Control i fiscalització.

C) PRECS I PREGUNTES

Formulem tres preguntes al govern:

-En quina situació es troba la recollida de residus voluminosos. La resposta és que el Consorci considera que el conveni en vigor no contempla la recollida de residus voluminosos., que ha de gestionar cada municipi, per a traslladar-los a la deixalleria comarcal. Però que el contracte preveu un servei de deixalleria mòbil amb contenidor per a voluminós, i que caldria coordinar entre municipis l’arribada i disponibilitat d’aquest contenidor.

-Per què no funciona encara la màquina trituradora de branques de poda. La resposta és que s’estan plantejat tres maneres de fer-la funcionar: que cada municipi la vagi a buscar quan la necessiti i la faci funcionar; formar una persona que sigui l’encarregada del funcionament de la màquina; o subcontractar el servei.

-En quina situació es troba l’obra de la deixalleria comarcal de Falset. Responen que han de modificar algunes partides del projecte, cosa que està consensuada amb el Pla d’Obres de la Generalitat, i que després l’han de licitar. Han demanat pròrroga de tres mesos, per a tenir-lo realitzat el 30 de setembre de 2024 i justificat el 30 d’octubre de 2024.

Cerca

Notícies destacades

Arxius